tisdag, februari 14, 2006

OC-generationen

Dagens låt.

The Postal Service - The District Sleeps Alone Tonight

Allt som Ben Gibbard rör vid blir till guld, eller? Jag vet inte så mycket om Death Cab eller The Postal Service. Det enda jag vet är att "Plans" och framförallt "Give Up" är musikgenialitet.

Fråga nummer ett är om inte Ben's sidoprojekt just tar Death Cab. Tanke.

Fråga nummer två blir självfallet och inte helt osökt: Tillhör vi OC-generationen? Jag syftar på 86-89 talisterna nu. Uttrycket nämns gång på gång i media och jag har inte riktigt förstått dess innebörd. Är det för att vi gärna tar efter den medvetna klädstilen från serien? Eller är det för att vi lyssnar på ungefär samma musik (Death Cab, Bloc Party, The Shins, The Subways, The Killers, Super Furry Animals, Kaiser Chiefs, Imogen Heap) som den pladdrande Seth gör i serien? Eller är det för att? Ja, vad är OC-generationen. Kan någon ge mig en grundlig redogörelse, tack.

Fråga nummer tre: Ska jag sova nu? Ja.