fredag, november 04, 2005

För snart ett år sedan...

Så fyllde jag 18 år. Jag fick en massa nödvändiga presenter. Men jag fick också en jävla sparbössa. Av Peter fick jag en sparbössa. Den var inte särskilt vacker.

Men den har kommit till användning, verkligen. I snart 360 dagar har jag frekvent lagt ner pengar i den, som jag har haft på mig. Men tidigare idag så kunde jag inte lägga i något mer, för den var full. Så jag åkte ut med William tidigare ikväll, till hans farsa - Peter - och bad honom öppna sparbössan åt mig. Det gjorde han så gärna.

Så nu har jag antagligen 3000 :- kr liggandes på matbordet här hemma. Men jag har faktiskt ingen aning om hur mycket det egentligen är. Men jag gissar på tre lax i alla fall. Men vi får se snart vad den exakta summan är, för nu tänkte jag börja räkna.

För övrigt hände en rolig grej imorse på tunnelbanan. Jag lyssnade på "Bloc Party" med huvudet stirrandes nedåt. Jag lyssnade på bra musik i min morgondvala med huvudet i ett läge med riktning neråt. Jag såg alltså inte att fyra ganska gamla kontrollanter steg på tunnelbanan. Tittar upp och får se dessa Connex beklädda gubbar "kolla" om folk har färdmedel med sig. Detta var mellan Zinkensdamm och Mariatorget. Dörrarna hade precis slagits igen och vagnen började rulla från Ponden. Då kommer en av dessa kontrollanter fram till mig och vi börjar prata.

- Godmorgon, har ni något färdmedel att visa upp?
- Ja, absolut. Jag har en remsa här.
- Men... det är ju ingen stämpel på den.
- Nej, exakt. För det fanns ingen där som kunde stämpla den, vid Hornstull.
- Jaha... Börje! Ringer du och bekräftar om vår kollega inte har varit i tjänst vid Hornstull för ca 5 minuter sedan?

Börje ringer och bekräftar om detta stämmer.

Det stämmer. Det fanns ingen personal där just då. Men det hade ju inte jag en aning om. Jag hade nyss besparat mig att betala 950 kr :- i vite ytterligare en gång, tack vare en lögn som faktiskt inte var en lögn. De fortsatte och gick vidare. Mumlade något om "ja, där hade han tur" och ja, jag hade en sådan jävla rikstur idag!

Frågan jag ställer mig såhär i efterhand: Är jag ett egoistiskt praktarsel för att plankar fast jag har färdbevis?

Jag undrar, ja. Jag tänker självklart inte sluta planka, för jag har lyckats snart i ett år nu varje dag nästan, men man undrar ju trots allt. Är jag så snål verkligen? Visserligen anser jag att kollektivtrafiken ska vara gratis och att prisnivån nu är helt förskräcklig, men trots allt. Ja... jag begriper inte.

Nu ska jag räkna och sen sova.
Linus, du kan ju ringa om det där med tipslördag.

Tjena, läget, hej.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

john och jag håller på och fantisera om att vi ska komma utklädda till oigenkännlighet och ge dig en massa tokiga beställningar, som vi ändrar hela tiden, ingen lök men extra balsamvinäger, och fråga efter grejer som du inte har koll på, macchiato al dente, kladda ner på bordet, snyta oss i servetten, aska på faten om det inte var rökförbud och vara skitdryga - för att sedan när du och din servicevilja är på bristningsgränsen visa våra sanna jag. luv u! a

7:20 em  
Anonymous Anonym said...

vad är detta för vrickad kommentar till din plankningsstrategi? Ska vara under debuten i krogbranschen förstås...

7:29 em  

Skicka en kommentar

<< Home