tisdag, april 11, 2006

Top 5 . VÅR

1. The Tough Alliance - My Hood

I ett studsande vicka-på-höfterna-tempo så är detta TTA-alster kanske det som ger mig mest vårkänsla. Up-tempot som kommer efter måsljuden infriar en ganska så oslagbar vårkänsla. Och den löjligt romantiska tralliga refrängen på det, nästan banal; "If I could bring you to my hood" och den sista versen, verkligen i vårens tecken.

Clouds are gone
The dream lives on
The doubts are gone
This place is where I’m from
2. Weezer - My Name Is Jonas
Underbar poplåt som kanske inte har, lyrikmässigt, något med våren att göra. Men de intensiva gitarrerna skapar en riktigt positiv känsla. Inleder för övrigt en av världens bästa debutplattor.
3. The Knife - Heartbeats
Ja, jag vet. Inte alls Knife's bästa låt, långt ifrån. Men den kom på våren 2003 minns jag och spelades överallt. Många, vad jag hört, håller med mig om detta. "Heartbeats" är vår.
4. Popsicle - Good With Us
Jättebrapoplåtbara.
5. Jumper - När Hela Världen Står Utanför
Glöm förfan inte bort Jumper! Jumper är radhuskent. Lite snällare, lite sötare och lite poppigare. Första och till och med andra skivan är riktigt jävla underskattade. Egentligen frapperande sommarpop men de funkar riktigt bra på våren också, i allla fall den här låten. För övrigt så har Joakim Hillbom (sångare, låtskrivare) skrivit en av världens bästa svenska textrader.
"Men jag är nog lite grann... en sån som du gillar ibland"