torsdag, oktober 27, 2005

Top 5 . Foo Fighters

De har krämat ur sig ett gäng listorettor världen över. Jag har alltid gillat Dave Grohl. Killen kan lira: Gitarr, bas och trummor. Killen är musik. Dessutom kan han sjunga väldigt rockigt och se väldigt rockig ut.

1. Everlong

De som lyssnar på Foo Fighters vet att skivan "The Colour And The Shape" är Foo's bästa skiva. Den här låten sammanfattar Foo Fighters under deras absolut bästa tid. En typisk jävla bra rocklåt.

2. My Hero

Manglet med basen i början är bara så bra. Sen river en gitarr in och skapar ett gung som jag gillar skarpt. Videon tillhör de bästa jag sett för övrigt.

3. Breakout

Bara så typisk Foo Fighters dänga. Manglar rätt hårt efter ett härligt intro. Har väl varit med i ett gäng college-filmer nu...

4. Times Like These

Lyssna på den här låten i akustisk variant. Grohl besitter allt musikaliskt. Att låten i orginalversion knäcker vet väl alla om vi det här laget.

5. All My Life

Rytmisk, hård och mjuk. Ball låt, speciellt om man lyssnar på den första versen. Sen sätter den igång ett äkta Foo Fighters mangel.

Visst blev det mycket singlar nu, men Foo Fighters är verkligen ett band som gjort hysteriskt många bra singelsläpp. De har rykte om sig att göra väldigt sevärda och exploderande liveframträdanden också. Det tror jag på, för jag har ju sett på TV. Dave Grohl äger hursomhelst.