måndag, oktober 24, 2005

Öronknark

Dagens låt.

Coldplay - A Message

Ultasnygg pop från en ultasnygg popskiva. "X&Y" är verkligen en sådan där platta där allting klaffar. Visserligen tog den nu 18 månader att göra, vilket man garanterat hör. Varenda liten ton på skivan är planerad. Inget, absolut inget, har lämnats åt slumpen. Jag hat-gillar den här utvecklingen som det här bandet har gjort, för de har ju synnerligen valt den komersiella. Speciellt om typ "alla" anser att de är det största bandet i världen just och är de perfekta arvtagarna till Bono & Co.

Jag dyrkade verkligen "Parachutes" och gör det än idag. "A Rush Of Blood..." spelade jag sönder, föll platt och ingenting jag spelar idag. Den här skivan kan gå det ödet till mötes, men som det känns nu, så är det som sagt en alldeles perfekt skiva - på gott och ont.

Chris Martin har till och med sagt att han är rädd för att folk inte ska uppskatta hans låtar. Vad fan är det för rock'n'roll gnista? Skulle Noel säga så, skulle han någonsin tveka på sitt bands storhet? Tveksamt, för läs Aftonbladet idag!

Jag citerar:

"- Jag känner Chris Martin och Bono. Alla tycker de är bättre än de andra. Jag tycker att Oasis sopar mattan med Coldplay och U2. Men vi är fortfarande vänner. Det är ingen tävling, för vi är bättre än de. Så enkelt är det."