söndag, april 02, 2006

The Knife :: Silent Shout




















The Knife - Silent Shout

Den här skivan slaktar dig som lyssnare, bokstavligen. Något mer skrämmande och mardrömsliknande har jag aldrig tidigare hört. De säregna ljuden, de märkliga instrumenten, mystiken och den förvridna sången finns kvar. Jorå, det är The Knife vi hör men det är The Knife i en kolsvart och nästan, ibland, melankolisk version. Det finns ingen lättnad kvar.

Melodierna finns kvar däremot. Melodier som stryper dig. Melodier som dödar. Jag tror inte bara att Silent Shout kommer ligga kanske allra högst upp på årets-bästa-lista. Jag tror också att Silent Shout är politik i allra högsta grad. Ett fett jävla långfinger mot etablissemanget. Den kan t.o.m. anspela på andlighet. Så jävla stor är den här skivan, tror jag. Jag förstår det inte bara ännu riktigt.

Betyg? Känns så vansinnigt korkat att betygssätta en sådan här skiva. Det känns som jag inte har fattat någonting om jag ska sätta ett jävla betygshelvete. Ni borde förstå skivan först, sen kan vi prata. Men jag nöjer mig med en slutplädering däremot; The Knife, syskonen Dreijer, är inget annat än två genier. Och skivan "Silent Shout" är inget annat än ett mästerverk.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Nu ska jag testa och se om jag gillar nåt på den här nya skivan. Fanns ju några låtar jag gillade på den förra.

Tack för en dags underhållning, var tvungen att läsa igenom allt.

Mer musik åt folket. Särskilt sån som du lyssnar på. För det gör jag med.

8:56 em  
Blogger blablablablabla said...

Allt? Som i ALLT?
Mkay.

Ja, mer musik åt folket. Och verkligen sån musik som du och jag lyssnar på, radde.

Hur hittade du hit egentligen?

10:00 em  
Anonymous Anonym said...

Jo, jag googlade på indierave förstås :P

10:44 em  
Anonymous Anonym said...

Sen skrev jag väl inte allt? Men mycket iallafall och det jag inte hört eller är insatt i ska jag åtminstone testa.

10:45 em  
Anonymous Anonym said...

Nu är jag trött, trodde du syftade på musiken, ja jag läste allt.

10:48 em  
Blogger blablablablabla said...

du googlade på indierave? och fick upp det här?

aight.

det är ganska mycket läsning ......
och vad tycker du om skivan?

10:59 em  
Anonymous Anonym said...

Jag fick upp ett inlägg som handlade om det. Inte just detta. Det var i lördags tror jag så. Har inte hunnit lyssna än, får bli efter jobbet. Måste komma iväg nu.

5:18 fm  

Skicka en kommentar

<< Home