fredag, december 09, 2005

Franz Ferdinand















Den förväntan man hade på det här scottska bandet slogs in med råge. Jag visste att Franz Ferdinand skulle bjuda till. Jag visste att Franz Ferdinand skulle göra en utmärkt spelning ikväll. De har en mycket stark låtlista som får indiekidsen att skaka loss. Jag visste att Franz Ferdinand i Fryshuset skulle bli en jättebra konsert.

Men mycket mer än bra eller jättebra kan jag inte ge den här konserten. För mig är de egentligen bara ett band som symboliserar nutida pop bäst. De gör aviga melodier som sätter sig direkt. De ser coola ut, har lugg och spelar snyggt på sina instrument. Ett ballt band, Franz Ferdinand med ett perfekt låtmaterial. Men mycket mer än så kommer det här bandet inte få av mig. De gör sin grej - jävligt bra. Men några speciella och oväntade känslor eller direkta förnimmelser uppstod inte ikväll.

Det är bara "jävlar vad bra"-känslan som dyker upp gång på gång när jag ser dem ikväll. Och det är självklart precis det jag förväntar mig också. En stark 4/5 med andra ord.

Bäst: This Fire, Do You Want To och självklart den superhärliga Take Me Out, som får ca 1500 människor att tokhoppa och nynna med i de trallvänliga gitarrerna som bygger upp melodin i låten igen. Singlarna gjorde bäst ifrån sig ikväll, utan tvekan.

Franz Ferdinand levererar i allra högsta grad.