torsdag, mars 02, 2006

Öronknark

Dagens låt.

Tomas Rusiak - Hiphopper

Det är ju en viss nostalgi över den här låten. Minns ni hur det var? Petter hade bara något år tidigare gått upp med listorna med hans Mitt Sjätte Sinne och plötsligt var hiphopish grejen. Man skulle gå runt i ett tungt Fubu-häng och gärna ha kepsen på sné. Ljusa Timberland kängor gjorde även entré nån gång varenda år. Man stod utanför skolans område och bolmade på sina cigaretter som var snodda hemmifrån. Petter, Ayo, Ken, Eye'n'eye, Peewee och alla Natural Bonds med Peter Swartling vid rodret VAR grejen.

Och hur det stod till musikaliskt? Jag spelar med glädje Petters debutskiva. Fäller en tår, Du vet att jag gråter, Vinden har vänt, Håller fortet, Minnen, S.Ö.D.E.R och framförallt Mikrofonkåt är fortfarande purfärska svenska hiphopklassiker. Men om man pillar noga med pincetten så går ju väldigt mycket bort samtidigt. Tomas Rusiaks Magic Villa håller men all skit som Petter's sidekicks sket ut blev just skit i och med tiden.

Och Petter är sig lik, hör till Stockholms elit. Vad som än händer så sätter jag ormar i panik. Dom klarar knappt gå en round. Ey yo, jag är på iskallt uppdrag - precis som James Bond.

Det tyngsta man hade hört i hiphopväg under den här tiden. Nu är det bara gulligt men jävligt bra.